Generelt

Ønsker du flere penge & mindre Stress?

Kl 2 sidste onsdag fik jeg et opkald fra en af mine klienter. Før jeg kunne knap nok sige min “hello”, hun lancerede hovedkulds ind i sin historie – “Jeg er så frustreret! Jeg har denne klient, der har været at trække sine fødder på alle stadier af vores projekt. Jeg arbejder på en branding kampagne for hendes selskab og forventes at være afsluttet ni måneder siden, men hver gang vi får en fase i projektet, hvor bolden er i hendes retten, jeg har til opfølgende umpteen gange og push og prod bare for at få hende til at komme videre. I næsten alle tilfælde, det tager hende omkring to måneder til at gøre noget, der kunne have været gjort i en uge. Derefter, to måneder senere når hun er endelig færdig med sin del, hun kan piger annoncerer at hun er klar til at starte den næste fase og spekulerer på, hvor hurtigt jeg kan gøre det. Hver gang det sker, jeg har helt reacquaint mig med hendes projekt. Alt i alt har jeg brugt næsten dobbelt så mange timer som jeg budgetteret. Hvordan kan jeg få hende til at afslutte dette projekt så jeg kan flytte?, “hun er færdig.
Jeg kan ikke tænke på en service virksomhedsejer, der ikke har stillet dette spørgsmål på én gang eller anden. Vi startede vores virksomheder bekymret over at give god kunde service og kvalitetsservice leveret til tiden. Vi troede, det var nøglen til at have glade kunder. Men på et tidspunkt, vi finde ud af, at god kundeservice betyder, at vi ikke så én klient forsinkelser at påvirke en anden kundes projekt, rentabiliteten af vores forretning, eller vores egen personlige tilfredshed. Dette er når vi nødt til at erkende, at vi er ansvarlige for denne situation. Hvis du har tilladt en klient til at køre amok at trække et projekt for evigt, ændre projektparametre adskillige gange, at forsinke udbetalingen af de endelige lovforslag, hvorfor skulle de fortsat opfører sig på denne måde? Det er til dig at sætte i politikker og procedurer, at kommunikerer dette til dine kunder og kundeemner fra starten.
Ét format jeg har set brugt meget effektivt er en one-pager kaldet “Hvordan vi arbejde sammen.” Det er en meget grundlæggende dokument, der beskriver både du og kunden ansvar. Det gør klart, hvem der er ansvarlig for hvad og hvornår så der er ingen spørgsmål senere. Det skitserer også konsekvenserne, hvis enten af du misser målet. Ikke alene betyder dette sætte klienten på den lige og smalle, det viser dem, at du er villig til at blive afholdt til høje standarder samt.
Ved hjælp af dokumentet hvor vi arbejde sammen, kan du begynde at sætter scenen for produktive klient relationer fra din første kontakt med et nyt kundeemne. Under deres første møde, give dem en kopi af dokumentet og gå igennem det med dem. Da jeg kørte min web udviklingsselskab, mine inkluderet en grov tidslinje for hver fase af projektet og beskrevet, hvordan ansvaret flyttes fra mig til dem og tilbage igen i hele processen. Det omfattede også en beskrivelse af konsekvenser bør bestemt faser af projektet gå ud over tidslinjen af et bestemt beløb af tid. Dette anvendes til mig såvel som dem. Folk kan lide at vide, hvad de kan forvente. Det efterlod dem følelsen at jeg havde et system jeg fulgt og kan påberåbes til at gøre hvad jeg foreslog at gøre. Jeg føler mig overbevist om, at dette er en af grundene til jeg fik 90% af de projekter jeg slog.
Jeg brugte dokumentet hvor vi arbejde sammen igen når jeg havde modtaget den underskrevne kontrakt og depositum betaling. På det tidspunkt, ville jeg høre min projektkalenderen og tildele specifikke datoer til hver fase af projektet omfattede på dokumentet og mail ud til kunden. De havde allerede set dokumentet én gang, så det var ikke nyt for dem. Nu, de bare gennemgik datoerne og brugte det som en opfølgende værktøj.
Hvis du er i øjeblikket i en lignende situation, håndtere det så godt du kan for at bevare kundeforholdet og indføre dokumentet hvor vi arbejde sammen i begyndelsen af det næste projekt med denne klient. Til at begynde at sætte grænser med alle dine kunder og kundeemner, oprette din egen hvor vi arbejde sammen dokument og udnytte det i hvert nyt projekt for nye og eksisterende kunder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *